Velkommen til udstillingen “Farven kommer indefra”. I første del af udstillingen bliver du inviteret indenfor i tekstilkunstner og stoftrykker Louise Sass’ (DK, født 1965) arbejdsunivers. Her kan du se skitser og værkproduktion fra perioden 1989 til 2021 og få et indblik i arbejdet med stoftryk.


“I mine stoftryk bygges farverne op indefra og ud gennem lag af transparente tekstilfarver, der trykkes oven på hinanden med overtryksteknik. Tekstilerne trykkes i hånden, og rækkefølgen i de forskellige lag, forskydninger og små tilfældigheder giver liv og bevægelse i overgange og grænseflader.
Sådan kommer farven indefra.”
I anden del af udstillingen møder du flere af de færdige værker. Louise Sass fortæller videre:
“Alle medier har deres egen poesi, som især kommer frem, når man presser dem til deres yderste. Jeg holder af stoftryk i en rå og usminket form, hvor man tydeligt fornemmer sporet af håndens bevægelse, der rakler farven hen over stoffet.”

Udstillingen viser store sammensatte vægfriser som Undervejs og Sodium Solstice, et tekstilt møbel med titlen Nomadeskab samt stofbaner, kompositioner af graduerede farvefelter og stoftryk, der er monteret i lag med bløde folder.

De seneste stoftryk i udstillingen har fællestitlen Urban Palette. Her benytter Louise Sass en afgrænset palet, som understreger, hvordan farverne i storbyens lys forstærkes af kontrasten til nattemørket.
I 2017-18 arbejdede Louise Sass sammen med lampeproducent Louis Poulsen på en ny dynamisk farvesætning af Poul Henningsens PH5-lamper. Resultatet kan du opleve i udstillingen.

I udstillingens tredje og sidste del kan du lege med farver i et kæmpe farvehjul. I stor skala kan du her bytte rundt og sætte farverne i cirklen sammen på ny og derved påvirke din egen og de næste udstillingsgæsters oplevelse af farverne.


Udstillingen ønsker at takke alle, der har bidraget til udstillingens gennemførelse, og sender en særlig tak til fonde og samarbejdspartnere:
- Statens Kunstfond
- Augustinus Fonden
- Beckett-Fonden
- Aage og Johanne Louis-Hansens Fond
- Erik Birger Christensens Fond
- Danmarks Nationalbanks Jubilæumsfond af 1968
- Konsul George Jorck og Hustru Emma Jorck’s Fond
- Grosserer L. F. Foghts Fond
- Esther og Jep Finks Mindefond for arkitektur og kunsthåndvæk
- Ellen og Knud Dalhoff Larsens Fond
- Louis Poulsen A/S
- Statens Værksteder for Kunst
- Fonden Fabrikken for Kunst og Design
Fotos af: Ole Akhøj, Mads Madsen, David Stjernholm, Dorte Krogh og Bastian Birk Thuesen.
Film af Bastian Birk Thuesen.
Læs mere om hvert værk
Er du mere nysgerrig på værkerne? Alle tallene i udstillingen passer sammen med info om hvert værk herunder.
Læs mere om de i alt 29 udstillingsobjekter. Indtast nummer fra udstillingen i feltet, og bliv klogere på hvert element:
Fra arkivet, 1989-2019. Væg med ophængning af: farveskalatryk, prøvetryk, afklip, farvekort og skitse til Shinjuku, bomuld, silke, uld, papir, gouache, vandfarve, reaktive farver etc.
I 2017-18 arbejdede Louise Sass sammen med lampeproducent Louis Poulsen på en ny farvesætning af Poul Henningsens PH5-lamper. I en film på bygninga.dk fortæller Louise Sass om, hvordan farverne på skærmene er udviklet i en nøje afstemt gradueret farveskala — se film
Lineær Stak, 1995. Tekstilbane. Håndtryk (unika), serigrafi, kemisk reserve- og ætsetryk, reaktiv farve, bomuld
Nomadeskab, 1994. Prototype. Stel: aluminium, plastik, messing. Hylder og skal: ramie tekstil. Håndtryk (unika), serigrafi
reaktiv farve, mekanisk reservetryk.
Bricks Rød, 2016. Vægfrise. Håndtryk (unika),serigrafi, reaktiv farve, bomuld.
Bricks Blå, 2016. Vægfrise. Håndtryk (unika), serigrafi, reaktiv farve, bomuld.
Labyrint, 2008. Vægfrise. Håndtryk (unika), serigrafi, ætsetryk, reaktiv farve bomuld.
Orange-grå-sort, 2021. Tekstil monteret i folder. Håndtryk (unika), reaktiv farve, bomuld.
Grå-sort-gul, 2021. Tekstil monteret i folder. Håndtryk (unika), reaktiv farve, bomuld.
The Mask, 2017. Tekstil monteret i folder. Håndtryk (unika), reaktiv farve, bomuld.
Sort-rød-gul, 2018. Tekstil monteret i folder. Håndtryk (unika), reaktiv farve, bomuld.
Sodium Solstice 2021. Vægfrise. Tekstil i 4 dele monteret i folder.
Ingen skal sige #1, stor orange-brun-gul, 2001. Håndtryk (unika), serigrafi, kemisk reserve- og direkte tryk, reaktiv farve bomuld.
Ingen skal sige #8, mellem orange-brun-gul, 2001. Håndtryk (unika), serigrafi, kemisk reserve- og direkte tryk, reaktiv farve bomuld
Ingen skal sige #2, stor grå-violet-rød, 2001. Håndtryk (unika), serigrafi, kemisk reserve- og direkte tryk, reaktiv farve bomuld.
Ingen skal sige #7, mellem grøn-rød-grå, 2001. Håndtryk (unika), serigrafi, kemisk reserve- og direkte tryk, reaktiv farve, bomuld.
Undervejs #1, 1996. Vægfrise. Håndtryk (unika), serigrafi, ætse- og direkte tryk, reaktiv farve, silke.
UT #5, 2009. Håndtryk (unika), reaktiv farve, bomuld.
Riding in the Dark, 2010. Vægfrise. Håndtryk (unika), reaktiv farve, bomuld.
Falling down a Mountain, 2010. Håndtryk (unika), reaktiv farve, bomuld.
In the Dark, 2010. Håndtryk (unika), reaktiv farve, bomuld.
Turkis-gul-sort Spolia, 2016. Collage. Håndtryk (unika), reaktiv farve, bomuld.
Pink-grøn-sort Spolia, 2015. Collage. Håndtryk (unika), reaktiv farve, bomuld.
Perlemor, 2011. Vægfrise. Håndtryk (unika), reaktiv farve, mekanisk reservetryk, bomuld.
Farveskala komposition RGB + S, 2010. Vægfrise. Håndtryk (unika), reaktiv farve, bomuld.
Stor farveskala komposition orange-blå, 2016. Håndtryk (unika), reaktiv farve, bomuld.
Farvestudie, orange-blå #2, 2015. håndtryk (unika), reaktiv farve, bomuld.
På vej til Torcello #1, 2010. Vægfrise. Håndtryk (unika), serigrafi, reaktiv farve, bomuld.
Ingen skal sige #1-14, 2001. Serie med unika tekstiltryk. Udstillet første gang i Dansk Design Center, København 2001,
sammen med ”Tanka” digte af Tóroddur Poulsen. (Tanka er et japansk digt på 5-7-5-7-5 stavelser).